Meninjau kembali masalah ekuiti korporat Bumiputera
oleh Dr Lim Teck Ghee
Lebih daripada lima tahun telah berlalu sejak laporan kajian korporat oleh Asli mendedahkan bahawa pemilikan ekuiti korporat Bumiputera di Bursa Saham Kuala Lumpur telah melebihi matlamat 30 peratus.
Penemuan kajian ini tentang 45 peratus saham Bumiputera berasaskan kaedah pengukuran yang berbeza berbanding dengan yang rasmi. Menggunakan nilai pasaran dan bukan kaedah rasmi penilaian nilai nominal, dan memperuntukkan ekuiti GLC berdasarkan perkongsian mengikut kaum, kajian mendapati bahawa sudah tiba masanya untuk menamatkan dasar yang telah dilaksanakan sejak tahun 1970-an.
Penemuan kajian ini tidak sahaja mencetuskan reaksi yang negatif kerana bukan hanya mencabar data rasmi tentang saham ekuiti yang dimiliki oleh masyarakat Melayu tetapi apa yang lebih penting telah mencabar ortodoksi rasmi.
Reaksi keras daripada pelbagai para pemimpin UMNO pada waktu itu menunjukkan kemarahan mereka - dan mungkin rasa takut - bahawa kajian Asli menidakkan keyakinan yang telah lama dipegang tentang bagaimana strategi ekuiti korporat Bumiputera perlu untuk kemajuan ekonomi Bumiputera dan sinonim dengan kepentingan Melayu.
Hilang dalam badai api itu ialah cadangan kajian tersebut yang merangkumi isu-isu yang luas. Cadangan-cadangan tersebut disampaikan semula di bawah ini.
Saya berharap cadangan-cadangan itu akan dibaca dengan lebih hati-hati oleh kumpulan para penggubal dasar dan ahli politik pada masa ini yang cuba mencari jalan keluar daripada apa yang telah disebut sebagai "pencemaran DEB" - penilaian yang dibuat oleh salah seorang ahli bank terkemuka negara, Nazir Razak.
Penemuan kajian ini tentang 45 peratus saham Bumiputera berasaskan kaedah pengukuran yang berbeza berbanding dengan yang rasmi. Menggunakan nilai pasaran dan bukan kaedah rasmi penilaian nilai nominal, dan memperuntukkan ekuiti GLC berdasarkan perkongsian mengikut kaum, kajian mendapati bahawa sudah tiba masanya untuk menamatkan dasar yang telah dilaksanakan sejak tahun 1970-an.
Penemuan kajian ini tidak sahaja mencetuskan reaksi yang negatif kerana bukan hanya mencabar data rasmi tentang saham ekuiti yang dimiliki oleh masyarakat Melayu tetapi apa yang lebih penting telah mencabar ortodoksi rasmi.
Reaksi keras daripada pelbagai para pemimpin UMNO pada waktu itu menunjukkan kemarahan mereka - dan mungkin rasa takut - bahawa kajian Asli menidakkan keyakinan yang telah lama dipegang tentang bagaimana strategi ekuiti korporat Bumiputera perlu untuk kemajuan ekonomi Bumiputera dan sinonim dengan kepentingan Melayu.
Hilang dalam badai api itu ialah cadangan kajian tersebut yang merangkumi isu-isu yang luas. Cadangan-cadangan tersebut disampaikan semula di bawah ini.
Saya berharap cadangan-cadangan itu akan dibaca dengan lebih hati-hati oleh kumpulan para penggubal dasar dan ahli politik pada masa ini yang cuba mencari jalan keluar daripada apa yang telah disebut sebagai "pencemaran DEB" - penilaian yang dibuat oleh salah seorang ahli bank terkemuka negara, Nazir Razak.
Penemuan-penemuan tentang ekuiti korporat (dari Laporan Pusat Pengajian Dasar Awam)
GLC adalah pemegang saham ekuiti korporat yang utama. Pola operasi GLC kurang sekali mencerminkan keupayaan keusahawanan dan pembikinan.
Badan penyelia memastikan bahawa 30% daripada ekuiti syarikat yang disenaraikan adalah dimiliki oleh Bumiputera. Namun begitu, badan-badan ini tidak pula memastikan bahawa Bumputera perseorangan yang diperuntukkan sebahagian besar ekuiti syarikat yang disenaraikan, terutama saat IPO, mengekalkan pemilikan ekuiti ini.
Pengagihan saham syarikat yang disenaraikan kepada para pemegang saham minoriti Bumiputera semasa IPO harus dilakukan dengan cara yang lebih adil dan telus.Pada masa ini, kumpulan elit mendapat faedah daripada IPO tersebut, dan saham itu dengan cepat dijual semula untuk keuntungan besar.
Penjualan terus menerus oleh pemegang saham Bumiputera (sebahagiannya untuk kepelbagaian aset) merupakan punca utama apa yang disebut "kurang prestasi" Bumiputera berhubung dengan matlamat ekuiti korporat DEB berdasarkan definisi rasmi.
Bahkan jika penjualan ini tidak dikira, saham Bumiputera dalam ekuiti korporat saat ini jauh melebihi sasaran 30 peratus, jika metodologi pengukuran yang lebih objektif digunakan.
Usaha kerjasama intra-etnik di kalangan pengusaha China yang terkemuka amatlah sedikit.Terdapat semakin banyak bukti tentang kerjasama antara-etnik berdasarkan para rakan kongsi yang memberikan sumbangan yang sama untuk pembangunan sesebuah syarikat.
Peraturan dan dasar kerajaan, terutama dalam bentuk tindakan DEB, mengekang pembangunan keusahawanan dan menghalang pelaburan domestik dan asing.
Cadangan berkaitan ekuiti korporat.
Perusahaan yang dimiliki oleh GLC harus dikendalikan oleh profesional yang cekap dengan kepakaran dalam perniagaan syarikat di bawah seliaan mereka. Kedudukan pengurusan senior tidak harus ditentukan berdasarkan latar belakang etnik tetapi pada prestasi dan pencapaian profesional.
Kerajaan harus berhenti memperuntukkan ekuiti kepada Bumiputera individu sewaktu IPO. Peruntukan saham kepada Bumiputera sebelum IPO cenderung mempromosikan hubungan Ali-Baba dan hanya menjejaskann kepercayaan pelabur dan merangsang syak-wasangka.
Badan amanah Bumiputera, seperti ASN dan ASB, harus menjadi penerima manfaat utama dari IPO yang diperuntukkan untuk kumpulan sasar ini. Pada masa yang sama, harus ada keazaman yang sama oleh kerajaan untuk meningkatkan penyertaan saham daripada komuniti India dan Bumiputera Malaysia Timur melalui badan-badan amanah berasaskan masyarakat yang serupa.
Inisiatif kerajaan untuk mempromosikan pembangunan keusahawanan berdasarkan tindakan afirmatif akan menjejaskan usaha para usahawan, yang muncul terutama di kalangan IKS, tanpa sokongan pemerintah.
Kerajaan harus memusatkan perhatian mempromosikan sektor ekonomi yang penting dan IKS sebagai cara mengembangkan potensi ekonomi Malaysia.Kerajaan khususnya harus memanfaatkan potensi kelas menengah baru untuk memperkembangkan syarikat-syarikat dan mencari cara menyokong usaha tersebut.
Tindakan afirmatif berorientasikan kaum dan promosi perniagaan milik Melayu telah mencetuskan perpecahan intra-etnik Melayu yang serius dan pada ketika yang sama menghalang pembentukan persekitaran ekonomi yang berdaya saing. Kerajaan tidak harus meneruskan promosi dasar-dasar tersebut.
Dalam mengira saham ekuiti syarikat untuk setiap kumpulan etnik, adalah perlu berkongsi saham GLC mahupun syarikat penama sesuai dengan komposisi etnik negara. Ini akan memberikan pengiraan yang lebih adil dan objektif berkaitan saham untuk setiap kumpulan etnik, berbanding dengan metodologi saat ini.
Dasar kerajaan untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera Melayu dan etnik minoriti lain dalam bidang perdagangan dan industri adalah lebih baik dicapai melalui usaha peningkatan kapasiti seperti pelaburan dalam pembangunan sumber daya manusia dan latihan kemahiran daripada langkah pemaksaan penstrukturan ekuiti.
Badan penyelia memastikan bahawa 30% daripada ekuiti syarikat yang disenaraikan adalah dimiliki oleh Bumiputera. Namun begitu, badan-badan ini tidak pula memastikan bahawa Bumputera perseorangan yang diperuntukkan sebahagian besar ekuiti syarikat yang disenaraikan, terutama saat IPO, mengekalkan pemilikan ekuiti ini.
Pengagihan saham syarikat yang disenaraikan kepada para pemegang saham minoriti Bumiputera semasa IPO harus dilakukan dengan cara yang lebih adil dan telus.Pada masa ini, kumpulan elit mendapat faedah daripada IPO tersebut, dan saham itu dengan cepat dijual semula untuk keuntungan besar.
Penjualan terus menerus oleh pemegang saham Bumiputera (sebahagiannya untuk kepelbagaian aset) merupakan punca utama apa yang disebut "kurang prestasi" Bumiputera berhubung dengan matlamat ekuiti korporat DEB berdasarkan definisi rasmi.
Bahkan jika penjualan ini tidak dikira, saham Bumiputera dalam ekuiti korporat saat ini jauh melebihi sasaran 30 peratus, jika metodologi pengukuran yang lebih objektif digunakan.
Usaha kerjasama intra-etnik di kalangan pengusaha China yang terkemuka amatlah sedikit.Terdapat semakin banyak bukti tentang kerjasama antara-etnik berdasarkan para rakan kongsi yang memberikan sumbangan yang sama untuk pembangunan sesebuah syarikat.
Peraturan dan dasar kerajaan, terutama dalam bentuk tindakan DEB, mengekang pembangunan keusahawanan dan menghalang pelaburan domestik dan asing.
Cadangan berkaitan ekuiti korporat.
Perusahaan yang dimiliki oleh GLC harus dikendalikan oleh profesional yang cekap dengan kepakaran dalam perniagaan syarikat di bawah seliaan mereka. Kedudukan pengurusan senior tidak harus ditentukan berdasarkan latar belakang etnik tetapi pada prestasi dan pencapaian profesional.
Kerajaan harus berhenti memperuntukkan ekuiti kepada Bumiputera individu sewaktu IPO. Peruntukan saham kepada Bumiputera sebelum IPO cenderung mempromosikan hubungan Ali-Baba dan hanya menjejaskann kepercayaan pelabur dan merangsang syak-wasangka.
Badan amanah Bumiputera, seperti ASN dan ASB, harus menjadi penerima manfaat utama dari IPO yang diperuntukkan untuk kumpulan sasar ini. Pada masa yang sama, harus ada keazaman yang sama oleh kerajaan untuk meningkatkan penyertaan saham daripada komuniti India dan Bumiputera Malaysia Timur melalui badan-badan amanah berasaskan masyarakat yang serupa.
Inisiatif kerajaan untuk mempromosikan pembangunan keusahawanan berdasarkan tindakan afirmatif akan menjejaskan usaha para usahawan, yang muncul terutama di kalangan IKS, tanpa sokongan pemerintah.
Kerajaan harus memusatkan perhatian mempromosikan sektor ekonomi yang penting dan IKS sebagai cara mengembangkan potensi ekonomi Malaysia.Kerajaan khususnya harus memanfaatkan potensi kelas menengah baru untuk memperkembangkan syarikat-syarikat dan mencari cara menyokong usaha tersebut.
Tindakan afirmatif berorientasikan kaum dan promosi perniagaan milik Melayu telah mencetuskan perpecahan intra-etnik Melayu yang serius dan pada ketika yang sama menghalang pembentukan persekitaran ekonomi yang berdaya saing. Kerajaan tidak harus meneruskan promosi dasar-dasar tersebut.
Dalam mengira saham ekuiti syarikat untuk setiap kumpulan etnik, adalah perlu berkongsi saham GLC mahupun syarikat penama sesuai dengan komposisi etnik negara. Ini akan memberikan pengiraan yang lebih adil dan objektif berkaitan saham untuk setiap kumpulan etnik, berbanding dengan metodologi saat ini.
Dasar kerajaan untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera Melayu dan etnik minoriti lain dalam bidang perdagangan dan industri adalah lebih baik dicapai melalui usaha peningkatan kapasiti seperti pelaburan dalam pembangunan sumber daya manusia dan latihan kemahiran daripada langkah pemaksaan penstrukturan ekuiti.
Perlanjutan wayang berkaitan ekuiti korporat Melayu
Kita dapat memahami mengapa Perkasa, dan kumpulan parasit yang serupa sentiasa mengamuk tentang masalah ekuiti korporat. Gerakan nasionalis ultra sangat memerlukan isu-isu yang boleh memberikan mereka mandat sebagai pelindung kepentingan Melayu dan menggagalkan reformasi struktur yang diperlukan negara untuk membangun.
Apa yang tidak dapat difahami adalah mengapa UMNO terus menekankan tentang pencapaian sasaran saham ekuiti korporat menurut kaum sebagai matlamat utama yang perlu dicapai, untuk orang Melayu dan negara secara keseluruhan.
Ini benar-benar sasaran yang salah untuk difokuskan kerana telah terbukti lagi meyakinkan bahawa ia hanya menguntungkan sebilangan kecil ahli perniagaan yang mempunyai kaitan dan sudah kaya dan para pemimpin politik - dalam jumlah yang mungkin tidak lebih daripada beberapa puluh ribu sebanyak-banyaknya individu dan keluarga mereka.
Kita mungkin berfikir bahawa RM52 bilion daripada RM54 bilion nilai ekuiti yang dijual oleh pelabur Bumiputera pilihan antara tahun 1985 dan 2005 sudah menjadi bukti yang cukup bahawa orang dalam kumpulan ini tidak perlu faedah yang lebih banyak dan tumpuan khusus.
Lebih penting lagi, matlamat ekuiti korporat Bumiputera adalah salah kerana hal itu hanya akan mengalihkan perhatian daripada cabaran lebih penting bahawa negara dan khususnya Melayu dan masyarakat Bumiputra lain perlu hadapi.
Nota: Artikel ini pertama kali muncul di akhbar mingguan China, 'Red Tomato'.
No comments:
Post a Comment